صنعت کارتن سازی و جعبه سازی

یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صنایع بسته‌بندی، صنعت کارتن سازی و جعبه سازی است. استفاده از کارتن برای بسته‌بندی انواع محصولات، از زمان‌های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین روش‌های بسته‌بندی رواج داشته است.


استفاده از کارتن برای بسته‌بندی مزیت‌های بسیاری دارد، مانند کاهش در زمان بسته‌بندی و آسان‌تر کردن فرآیند پکیجینگ. همچنین استفاده از کارتن‌های چندلایه می‌تواند ایمنی کالا در هنگام انبارکردن و حمل و نقل را تضمین کند.


در فرآیند کارتن سازی، ابتدا ورق کارتن از رول کاغذ تولید می‌شود. در ادامه ورق کارتن به منظور حفاظت از محصول به شکل مناسب و متناسب با ابعاد محصول به صورت باکس و جعبه طراحی و تولید می‌شود. در انتها با توجه به سلیقه بازار، زیبایی و کاربردهای تبلیغاتی به روش‌های مختلف چاپ و رنگ آمیزی می‌شود.


انواع کارتن درصنعت کارتن سازی

کارتن‌های بسته‌بندی که در صنعت کارتن سازی و جعبه سازی تولید می‌شود انواع مختلفی دارند. می‌توانیم کارتن‌های بسته‌بندی را به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد:


کارتن عادی

این نوع کارتن مقوایی به کارتن‌هایی گفته می‌شود که با دستگاه به صورت برش و چاک تولید می‌شوند و به صورت معمول دارای تلورانسی بیشتر از 2 میلی‌متر هستند. این نوع از کارتن‌ها دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. به عنوان مثال سرعت در تولید، عدم نیاز به طراحی قالب و قیمت ارزان‌تر آن‌ها نسبت به کارتن‌های دایکاتی را می‌توان از دلایل محبوبیت آن‌ها در صنعت کارتن‌سازی نام برد. البته معایبی نیز دارند که می‌توان به خطای بیشتر در طراحی ابعاد و کیفیت کمتر اشاره کرد.


کارتن دایکاتی

کارتن‌های دایکاتی به وسیله قالب‌های تیغ دار تولید شده و بدون تلورانس ابعاد هستند. کیفیت کارتن و دقت در تولید نیز از جمله مزایای کارتن‌های دایکاتی در کارتن‌سازی هستند. کاربرد کارتن های دایکاتی شامل موارد زیر است:


کارتن سوراخ دار: بدلیل استفاده از سوراخ برای ایجاد جریان هوا در داخل کارتن از این نام استفاده شده است. این نوع از کارتن بسته‌بندی شامل کارتن‌های میوه و کارتن‌های محصولات دریایی و لبنی می‌شود. در حقیقت برای محصولاتی که نیاز به انبارکردن در سردخانه دارند از این نوع کارتن‌ها استفاده می‌کنیم که دارای سوراخ و مجرا در بدنه برای ایجاد جریان هوا در داخل کارتن هستند.


کارتن تلسکوپی: این نوع از کارتن‌ها دارای درب جدا از بدنه اصلی کارتن مقوایی هستند که پس از قرارگیری محصول از بالا برروی جعبه قرار می‌گیرد. کارتن‌ بسته‌بندی موز مثالی از این نوع کارتن‌ها با درب تلسکوپی هستند.

کارتن دسته دار: شامل کارتن محصولاتی هستند که وزن زیادی ندارند ولی حجم دارند و برای جابه‌جایی محصول بهتر است کارتن آن‌ شامل دسته باشد. این نوع کارتن‌ها برای جلب رضایت بیشتر مشتریان و ایجاد حس مطلوب در هنگام حمل و نقل محصول طراحی می‌شوند.

کارتن پنجره‌دار: این نوع کارتن‌ها مانند کارتن‌های نمایش محصولات دارای یک پنجره طلقی برروی خود برای نمایش محصول داخل هستند. از نمونه‌های این کارتن‌های بسته‌بندی می‌توان به کارتن اسباب بازی اشاره کرد. معمولا در محصولاتی که نیاز است تا بیشتر در معرض نمایش قرار داده شوند استفاده می‌شود.

کارتن بدون درب: این کارتن‌ها شامل کارتن‌های اجاق گاز، یخچال و لوازم خانگی می‌شوند که بدلیل حجم بالا و ابعاد بزرگ و همچنین صرفا جهت حفظ بدنه محصول تولید می‌شوند. معمولا برای محصولاتی که از محافظی مانند آکاستیو در اطراف بدنه استفاده می‌کنند و حجم زیادی دارند، از کارتن‌های بدون درب استفاده می‌شود.

ما در کارتن سازی کارتن پارت چه کمکی را می‌توانیم به شما می‌کنیم؟
شرکت کارتن پارت به عنوان تولیدکننده و کارتن‌سازی در غرب تهران و با برخورداری از پرسنلی مجرب و ماشین آلات روز چاپ و بسته بندی سعادت خدمتگزاری در زمینه تولید کارتن بسته‌بندی را داراست .همان‌طور که توضیح داده شد، از فرآیند طراحی کارتن تا چاپ و تولید کارتن و حمل و نقل آن تا رسیدن به مشتری را، ما در کارتن سازی کارتن پارت بر عهده داریم.