ریتالین چیست؟

ریتالین نام تجاری یک داروی تجویزی با نام علمی متیل فنیدات است. ریتالین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی، عمدتاً برای درمان اختلال نقص توجه ـ بیش‌فعالی (ADHD) و حمله خواب (نارکولپسی) تجویز می‌شود. از دیگر نامهای تجاری متیل فنیدات می‌توان به کنسرتا و بیفنتین اشاره کرد. داروهایی مانند ریتالین که برای درمان اختلال ADHD تجویز می‌شوند، بر مواد شیمیایی مغز، از جمله دوپامین و نوراپی‌نفرین اثر می‌گذارند. اثرات ریتالین بر مغز عمدتاً در قشر مغز مشاهده می‌شود که مسئولیت عملکردهایی مانند کنترل تکانه، حل مسئله و برنامه‌ریزی را به عهده دارد. ریتالین نوعی بازدارنده بازجذب دوپامین است، یعنی این که باعث می‌شود دوپامین بیشتری در دسترس مغز باشد و غلظت نوراپینفرین را افزایش می‌دهد.


متخصصین مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی پیام تندرستی از لحظه بستری شدن بیماران و انجام فرآیند سم‌زدایی تا ترک اعتیاد و برنامه‌ریزی برای مراقبت‌های بعد از ترخیص در کنار بیماران هستند. برای اطلاع از روش ثبت نام در برنامه ترک اعتیاد و برگشت به زندگی سالم همین امروز با ما تماس بگیرید.


آیا ریتالین اعتیادآور است؟

سوءمصرف محرک‌های سیستم عصبی مرکزی به مشکل بزرگی در جامعه امروز، به ویژه در میان نوجوانان و دانشجویان تبدیل شده است. وقتی فردی دوز بالایی از ریتالین را مصرف می‌کند، حالت نشئگی و سرخوشی به او دست می‌دهد. این حالت سرخوشی واکنش پاداش را در مغز فعال می‌کند که در نهایت موجب اعتیاد به ریتالین می‌شود.


سم‌زدایی ریتالین از بدن

تاکنون داروی خاصی برای سم زدایی بدن از ریتالین تایید نشده است. با این حال علائم خماری ریتالین را می‌توان با مصرف بعضی داروهای روانپزشکی و انجام درمان‌های موثر مدیریت کرد. مراکز سم زدایی دارویی مکانی ایده‌آل برای شروع کردن درمان ترک اعتیاد ریتالین به شمار می‌آید. علائم ترک اعتیاد ریتالین در مراکز تخصصی تحت نظر گرفته می‌شود و پزشکان متخصص ترک ریتالین کلینیک پیام تندرستی در صورت لزوم دارو تجویز می‌کنند و عوارض را درمان می‌کنند. چنانچه ترک اعتیاد ریتالین در مراکز تخصصی انجام شود، احتمال عود اعتیاد کاهش می‌یابد.


ترک ریتالین چند روز طول می‌کشد؟

مدت زمان تحمل علائم ناشی از قطع مصرف ریتالین تحت تاثیر عامل‌های مختلفی قرار دارد که از مهمترین آنها می‌توان به مدت زمان سوءمصرف دارو و دوز معمول مصرف دارو اشاره کرد.


وقتی اثر دارو از بین می‌رود، خماری ریتالین با یک حمله آنی شروع می‌شود. اکثر بیماران ظرف یک تا سه روز با خستگی، ولع غیرقابل کنترل به مصرف دوباره، حالت تهوع، آشفتگی و نوسانات خلقی مواجه می‌شوند. علائمی مانند افسردگی، خستگی شدید، اختلالات خواب و افزایش اشتها بعد از سپری شدن سه روز و ظرف هفته اول شروع می‌شود. هفته دوم ترک ریتالین با استمرار علائمی مانند اضطراب، افسردگی و خستگی ادامه می‌یابد. انتظار می‌رود این علائم در آغاز هفته سوم رو به کاهش بگذارد؛ حال اکثر بیماران در هفته چهارم بهتر می‌شود. البته علائم برخی بیماران تا چند ماه ادامه دارد، به خصوص اگر مقادیر زیادی ریتالین را برای مدت طولانی مصرف کرده باشند.


https://www.clinicpayam.com/service/%D8%AA%D8%B1%DA%A9-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%DB%8C%D9%86/